Dag 8: Bezoek Sint-Petersburg

23 juli 2017 - Sint-Petersburg, Rusland

De eerste "rustdag" zit er op. Vandaag geen kilometers gemaakt met de motor, maar wel op een heel andere manier.

Deze morgen werden we om 9u voor het hotel verwacht voor een busrit met gids door Sint-Petersburg. OK-motorreizen had een bus voor onze groep geregeld met een Nederlandstalig gids. Hoewel op voorhand alles goed geregeld was liep de toer toch niet helemaal zoals het was.

De militairen zouden vandaag oefenen voor het defilé dat binnenkort zal plaatsvinden, daarom waren alle bruggen afgesloten en konden we niet meteen naar het oude stadsgedeelte.

We hebben dan meer eerst de vesting bezocht met daarin de graven van de Tsaren. In de bus hadden we al wat uitleg gekregen, dus in de kerk zelf was het alleen nog plaatjes schieten met een korte uitleg. Je zal aan de foto's wel zien dat de monumenten er hier super verzorgd bijliggen. Daarna zijn we via de ring toch in het oude stadsgedeelte gekomen met daarin basilieken, kathedralen, standbeelden,... Gewoon teveel om op te noemen. Je kan hier volgens mij dagen rondlopen en nog altijd iets nieuws ontdekken.

Om 1u werden we afgezet bij de Hermitage. En net zoals de stad was ook het nationale museum ENORM!! Kamer na kamer was gevuld met beeldhouwwerken, schilderijen, wandtapijten en nog veel meer. Je komt ogen en vooral ook tijd te kort. Na de Hermitage hebben Maurice en ik nog een bezoek gebracht aan de Bloedkerk. Om het zacht uit te drukken: een speciaal gebouw langs buiten en ook langs binnen kan je je ogen niet geloven. De hele binnenkant van de kerk is gevuld met mozaïek tot in de nok toe.

Toen die bezoeken achter de rug waren, stond er nog een fikse wandeling naar het hotel op het programma. Zelfs tijdens de wandeling blijf je versteld staan van de stad.

Bekijk zeker de foto's en video's een keer zou ik zeggen. En moest je nog een citytrip willen boeken: Dit is zeker een aanrader. Echt WAUW!!

Morgen nog een rustdag. Dan staat er een bezoek aan het Peterhof gepland. Ook dat schijnt bijzonder mooi te zijn. Ik kijk er nu al naar uit.

1. Kurt.reislogger.nl:
    23 juli 2017
    Hallo kurt
    jawel mooie foto's, dat zal zeker de moeite zijn wat zal je veel te vertellen hebben.
    zo iets zie je hier ook niet zo een grote gebouwen maar laat ons maar rustig hier In Achel zitten . We kijken weer uit naar morgen tot ziens jemag en pa