Dag 6: Stelviopas (299 km)

9 augustus 2019 - Stelviopas, Italië

Klokslag 8 uur zat onze 4-koppige motorbende weer aan het ontbijt. Druk bezig met de nodige vitamientjes en energie op te doen om de Stelvio te trotseren. Tegen 9u vertrokken we onder een stralend zonnetje richting Italië. Volgens Topgear is de weg van Davos naar de Stelviopas de mooiste autoweg ter wereld.  Wij kunnen dat wel beamen. Ook vandaag schoten de kilometers voorbij in de meest schitterende decors.

En opeens was het zover. We draaide rechtsaf en daar stond het bordje "Passo dello Stelvio". Deze gigantische berg (2758 meter) is vooral bekend van de Giro, maar blijkbaar zijn er toch ook heel veel motorrijders die de weg al gevonden hebben. In totaal liggen er op die Stelviopas wel 48 haarspeldbochten. Bij het naar boven rijden konden we er goed de tred in houden. Mijn anders zo rustige zoemende Kawa brulde van plezier bij het optrekken na elke haarspeldbocht. Maar ook de andere wisten vlot de top te bereiken.

Bovenaan was zoeken naar een plaatsje om de motor te parkeren. Het was zelfs zo druk dat Wilfried en Yvonne besloten hadden om verder naar onder te rijden en daar een hapje te eten. Maurice en ik zijn even terug moeten draaien, maar konden toch een parkeerplaatsje bemachtigen. Luttele minuten later hadden we een hotdog achter de kiezen en konden wij de weg naar beneden verder zetten op zoek naar onze twee motormaatjes.

De afdaling was, naar mijn menig, minder aangenaam. Door de opeenvolging van haarspeldbochten en het drukke verkeer kon je slechts met een slakkengangetje naar beneden en moest je heel erg geconcentreerd zijn om geen stuurfouten te maken. Beneden aangekomen merk je dat je veel van je energie gebruikt hebt en dan moet de hele terugweg nog komen.

Gelukkig waren dit eerder makkelijk berijdbare wegen en was er weinig verkeer. Tegen 17u parkeerden we de motor terug in de garage van het hotel. We hebben de grootste uitdaging van deze vakantie achter de rug en kunnen weer een bergpas afvinken op het lijstje.

1. Chris:
    Het klinkt geweldig.
    Geniet er nog veel van je vakantie.
    Klinkt verleidelijk om mee te gaan.
    Maar mijn ervaring mist nog om dat te gaan doen.
    Groeten evy en chris
  2. Margreet:
    9 augustus 2019
    Bedankt voor je mooie reis verslag ik geniet er elke dag van. Ben de zus van Wilfried. Heel leuk om jullie zo te kunnen volgen nog een fijne vakantie
  3. Kurt.reislogger.nl:
    Hoi Kurt
    Ik was ook benieuwd naar de foto’s van al je spannende haarspeldbochten . Maar ik hou dat nog van je te goed. Hier vandaag enkele buitjes regen gehad maar helemaal niet koud.voor jou is het morgen nog een toerde ginder en dan weerrichting huiswaarts. Geniet er van en wees voorzichtig. Groetjes je ma en pa