Dag 9: Dubrovnik - Sarajeva (322 km)

13 augustus 2018 - Sarajevo, Bosnië en Herzegovina

Gedaan met de rust. Na een verkwikkend ontbijt met uitzicht op de Riviera was het terug op het stalen ros op. 12km na vertrek kwamen we aan bij de Bosnisch-Kroatische grens. Na een controle van het paspoort en de motorpapieren kreeg ik een mooie stempel en konden we de weg verder zetten naar Sarajevo. Alleen jammer dat het een uur moest duren vooraleer het onze beurt was bij het douanehokje.

Hoewel het 320 km waren stonden er toch 3 bezienswaardigheden op de route. Namelijk een waterval, middeleeuws stadje en de brug van Mostar. Bij de waterval hadden we pech. We mochten met de motor niet tot bij de waterval rijden en al wandelend in het motorpak is er gewoon geen beginnen aan bij 32°. Het werd dus een fotootje van ver. Ook het middeleeuwse stadje hebben we in de vlucht gezien. Door het uur tijdsverlies aan de douane en de warmte hebben we ook dit maar in de vlucht gezien. We zijn wel even gestopt in het oude stadscentrum van Mostar om een foto/filmpje van de brug te maken.

Om 17u kwamen we aan in het Ter Hills Hotel in Sarajevo. Ook in Bosnië is de omgeving geweldig om te zien. We hebben bijna de hele middag langs een rivier gereden met aan beide zijden prachtige rotspartijen en/of vergezichten. De wegen zijn iets minder straks als Kroatië, maar motorrijden is ook hier een plezier.

Voor morgen mochten we kiezen. Een deel van de groep gaat Srebrenica bezoeken. Vooral de Nederlanders (de rest van de groep dus) hebben daar een bijzondere band mee. In 1995 heeft daar een genocide plaatsgevonden waar 7000 Moslimjongens en -mannen de dood vonden terwijl 400 Nederlandse militairen daar toen toezicht moesten houden.

Toch hebben Maurice en ik besloten om het plaatsje niet te bezoeken en eens goed uit te rusten voor we aan de terugreis beginnen. We gaan 's avonds wel nog de Turkse Markt bezoeken in het centrum van Sarajevo. Dat zou ook echt de moeite zijn, want er staan een aantal evenementen gepland.

Ik wil jullie ook nog graag 2 video's van vandaag meegeven. Blijkbaar heb ik het maximum van mijn blog bereikt. Dus doe ik het maar met een link naar Dropbox.

1. Film van een stuk zandpad. Oene had net over de grens met Bosnië een prachtig zandpad van 4km in de route voorzien. We hebben al onze offroadskills moeten bovenhalen om die  gedrochten van 300 kilo op de wielen te houden. https://www.dropbox.com/s/whidz2jmirks6j0/Blog%20dag%208.wmv?dl=0

2. Filmpje van de brug in Mostar: https://www.dropbox.com/s/fdpiooiu0e7vtsp/Brug%20Mostar%20Dag%208.wmv?dl=0

1. Fina verschakelen:
    13 augustus 2018
    Hoi
    Een drukke avond .veel te lezen en plezant om te lezen. Pa heeft het ook gevonden alleen dag negen is bij hem zoek .Moet ik dadelijk helpen maar het is al een succes hem wegwijs gemaakt te hebben .voor morgen een ontspannen dag en veel plezier op de markt .Ik hoor het nog wel
    Je ma